- Opleidingsaanbod
- Planeconomie & Vastgoedrecht
- Duurzame gebiedsontwikkeling
- Bodem
- Asset Management Gemeentelijk Vastgoed
- Woningcorporaties
- Incompany Trainingen
- Losse masterclasses
- Nieuws
- Scobe Academy
- Contact en route
Woningcorporaties
Nieuwe regels servicekosten geven meer controle, verminderen conflicten
dinsdag 13 mei 2025
Nieuwe regels voor de servicekosten gaan per 1 januari 2026 in. Servicekosten zijn aanvullende kosten bovenop de kale huur en hebben direct verband met het woongebruik, zoals schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten of inzet van een huismeester. Het wetsvoorstel brengt wijzigingen aan in het Burgerlijk Wetboek, waarin nu ook expliciet zal worden vermeld dat servicekosten de daadwerkelijk gemaakte kosten moeten weerspiegelen en een redelijke vergoeding voor de geleverde diensten moeten vormen. [1]
Aanleiding
Bij veel huurders bestond onduidelijkheid over deze kosten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de cijfers van de Huurcommissie. In 2023 nam het aantal zaken over servicekosten met 60% toe tot ruim 3800. [2]
Concrete veranderingen
- De komst van een limitatieve lijst van servicekosten: In het Besluit Servicekosten komt een lijst met categorieën die als servicekosten in rekening mogen worden gebracht.
- Het gebruik van vaste formules en berekeningen: voor bepaalde kosten komen standaardformules. Dit zorgt voor eenvoud en minder discussie over de hoogte van de bedragen.
- Kosten zonder winst: De wet benadrukt dat servicekosten de daadwerkelijke, redelijke kosten moeten zijn. Verhuurders mogen hier geen winst op maken.
- Voorschot eenvoudiger te toetsen: Huurders krijgen meer mogelijkheden om te laten controleren of het maandelijkse voorschot realistisch is.
- Collectieve uitspraak bij de Huurcommissie: Huurders van eenzelfde verhuurder kunnen gezamenlijk een verzoek indienen bij de Huurcommissie. Dit maakt het eenvoudiger om misstanden aan te kaarten. Dit versterkt vooral de rechtspositie van bewoners van complexen die worden beheerd door grotere verhuurders.[3]
Belangrijkste is dus de invoering van een limitatieve lijst: het is een gesloten opsomming van kostenposten die nog als servicekosten mogen worden gerekend. Alles wat niet op deze lijst staat, is per definitie niet toegestaan.
Gemeenten handhaven actief op oneerlijke servicekosten
Sinds juli 2023 houden gemeenten toezicht op de juiste toepassing van servicekosten en handhaven zij op basis van de Wet goed verhuurderschap. Bij onterechte of onjuiste kosten kunnen huurders terecht bij hun gemeentelijke meldpunt. [4]
De nieuwe serviceregels moeten dit proces verder ondersteunen en zorgen voor gerichtere en efficiëntere handhaving, waardoor huurders beter beschermd worden tegen misbruik
Literatuur
[1] Wet modernisering servicekosten (Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte en enkele andere wetten)
[2] https://vastgoedinsider.nl/voorstel-over-nieuwe-duidelijkere-regels-over-servicekosten-naar-tweede-kamer/
[3] Wat betekenen de nieuwe regels voor servicekosten voor verhuurders?
https://vastgoedinsider.nl/wat-betekenen-de-nieuwe-regels-voor-servicekosten-voor-verhuurders/
[4] VNG-Handreiking ‘Goed verhuurderschap; Geactualiseerd naar aanleiding van de Wet betaalbare huur’ https://vng.nl/sites/default/files/2024-07/handreiking_goed_verhuurderschap.pdf