- Opleidingsaanbod
- Planeconomie & Vastgoedrecht
- Duurzaamheid in gebiedsontwikkeling
- Bodem
- Asset Management Gemeentelijk Vastgoed
- Woningcorporaties
- Incompany Trainingen
- Losse masterclasses
- Nieuws
- Scobe Academy
- Contact en route
Bodem
Niet opvolgen informatieplicht: hoe toch sturen om daaraan te voldoen?
dinsdag 8 juli 2025
Voor kleinere graafwerkzaamheden (>25 m3 onder I) is wettelijk gezien alleen een informatieplicht vereist. Dat frustreert handhavers als dat niet is gebeurd, zo vond een deelnemer aan een cursus van Scobe (en terecht; wetgeving is er niet voor niets). Hoe we dit toch kunnen aanpakken, bracht voor een interessant gesprek tussen zowel de trainer Bert Baan van TTE-consultants als de deelnemers.
Werk stilleggen
Bert stelde voor dat een handhaver die tijdens het werk op een onbekend graafwerk (> 25 m3) stuit, ter plekke niet kan beoordelen wat de kwaliteit van de grond is waarin wordt gegraven. Hij kan de stelling betrekken dat er sprake is van sterk verontreinigde grond als niet helder is dat het anders is. En voor graafwerk boven de interventiewaarde is een melding verplicht. De aannemer moet beschikken over een BRL 7005 certificaat en de werkzaamheden worden begeleid door een milieukundige met BRL 6005 certificaat. Als die melding ontbreekt mag je het werk sowieso stilleggen.
De uitvoerder zal dan met papieren moeten komen om te bewijzen dat het om schone grond gaat. Op dat moment wordt hij dus verplicht om alsnog aan de informatieplicht te voldoen. Al naar gelang de situatie kan het werk vijf dagen stil blijven liggen (totdat de termijn voor de informatieplicht is verstreken) of met een stevige waarschuwing alsnog doorgaan.
Zodra een bedrijf meerdere keren, en ondanks meerdere waarschuwingen, nalaat om aan informatieplichten en meldingen te doen, dan wordt de algemene zorgplicht (artikel 1.6 Omgevingswet) overtreden vanwege het niet naleven van de algemene regels in het BAL. Op het overtreden van de zorgplicht staan zwaardere sancties, onder andere het beperken of intrekken van vergunningen. Als service zouden bedrijven op enig moment over deze handelwijze geïnformeerd kunnen worden.
Last Onder Dwangsom
De deelnemer had nog een andere oplossing. Indien men niet tijdig voldoet aan de informatieplicht, dan lijkt artikel 4:8, tweede lid, Awb de mogelijkheid te bieden om meteen (dus zonder vooraankondiging) een Last Onder Dwangsom (LOD) op te leggen. Uiteraard hoeft de soep bij de eerste keer dat iemand zich niet aan de informatieplicht houdt, niet meteen zo heet te worden gegeten. Maar bij een tweede of derde keer, dan zou meteen een LOD kunnen worden opgelegd. Die LOD kan vervolgens in het register van publiekrechtelijke beperkingen (WKPB) worden ingeschreven (waar deze dan minimaal een jaar in blijft staan). En uiteraard kan een volgende LOD het dwangsombedrag worden verhoogd (omdat de eerste lagere dwangsom kennelijk niet voldoende prikkel had).
Omgevingsplan
Tot slot zou je er ook nog voor kunnen kiezen om waar de wet spreekt over een informatieplicht er toch sprake moet zijn van een melding. Dit biedt per definitie meer mogelijkheden.