Woningcorporaties

Strijd tegen schimmel: meer schimmelpenningen én gedragsverandering

donderdag 12 juni 2025

Bij sociale huurwoningen blijven de vocht- en schimmelproblemen een moeilijk aan te pakken onderwerp.

Circa 30% van de (sociale) huurwoningen in Nederland kampt met deze problemen. Ze kunnen zorgen voor ernstige gezondheidsklachten, zoals astma en allergie. In 2024 was er een flinke stijging bij de Huurcommissie over het aantal zaken rond schimmel, lekkages en tocht. “Bij de 5200 zaken rond (onderhouds)gebreken die we in 2024 behandelden, speelde in ongeveer 1525 zaken (onder meer) schimmel een rol. Dit betekent dat schimmel bij bijna een derde van deze zaken (29%) een (deel)onderwerp is.”[1] Het beeld op basis van cijfers uit grote gemeenten in dit jaarverslag is dat er meer gebrekenzaken waarbij schimmel een rol speelt afkomstig zijn van huurders van woningcorporaties. Toch krijgen deze huurders hierin naar verhouding minder vaak gelijk dan huurders die bij een private verhuurder huren.

Uitspraken in zaken rond (onderhouds)gebreken waarbij schimmel een rol speelt in 5 grote steden

Bron: Jaarverslag Huurcommissie 2024

Oorzaken

Bij de toename van gebrekenzaken spelen verschillende oorzaken een rol:

  • De bouwkundige staat van onderhoud van huurwoningen en meerjarenonderhoudsplannen van verhuurders.
  • Achterstallig onderhoud, lekkage of oorzaak in de constructie van een gebouw.
  • Klimatologische oorzaken, zoals zachte winters of hogere luchtvochtigheid.
  • Gebrek aan kennis. "Huurders weten bijvoorbeeld onvoldoende over de mechanische ventilatie. De mechanische ventilatie moet de hele dag op de laagste stand. Het ventilatierooster en ventilatieventiel moeten de hele dag openstaan. Zijn er geen roosters? Dan moet in elke kamer een raam een beetje openstaan.” [2]

Aanpak: chef (et) d’équipe

Wooncorporaties hebben verschillende manieren bedacht om de schimmelproblematiek tegen te gaan:

  • De aanstelling van een ‘chef schimmel’, die fulltime bezig is met alle schimmelmeldingen. Deze persoon gaat op huisbezoek en beoordeelt de situatie. Er kan sprake zijn van een technisch probleem, maar vaak blijkt het ook een kwestie van voorlichting. Vaak blijft dat deze informatie onvoldoende: onduidelijkheid over de werking van ventilatiesystemen kunnen leiden tot verkeerd gebruik, waardoor vocht zich ophoopt.
  • De vorming van een ‘kernteam schimmel.’ Dit team bestaat uit bewonersbegeleiders en handelt meldingen af, houdt inspectierondes, geeft voorlichting en probeert de problemen zo grondig mogelijk aan te pakken.

Conclusie: gebruik de huur als een ‘Schimmelpenninck’

Schimmel helemaal oplossen is volgens deskundigen en betrokken organisatie een illusie. "Verhuurders wijten de schimmel vaak aan het gedrag van de huurders, maar vaak hebben bewoners er zelf al alles aan gedaan," vindt de Woonbond.[3] De bond van huurders ziet ook een gebrek aan financiële middelen. Dat vinden wooncorporaties ook: door huurbevriezing zou het onderhouds- en verduurzamingsbudget onder druk komen te staan. Dit gevaar is nu weg. Zet als corporatie de huurverhoging dus meer in als “schimmelpenninck”, als geld voor de bestrijding van schimmel.

Literatuur