- Opleidingsaanbod
- Planeconomie & Vastgoedrecht
- Duurzame gebiedsontwikkeling
- Bodem
- Asset Management Gemeentelijk Vastgoed
- Woningcorporaties
- Incompany Trainingen
- Losse masterclasses
- Nieuws
- Scobe Academy
- Contact en route
Woningcorporaties
Wanneer aanvullende protocollen voor renovatie?
dinsdag 21 januari 2025
In 2022 startte de woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven met de renovatie van 319 woningen in Jagershoef. Verschillende bewoners gaven aan niet tevreden te zijn met de renovatie. Er waren klachten over tocht en vocht en over de afwerking van de woningen. De renovatie moest voor een deel over met alle financiële gevolgen en irritatie. Als we wat doorzoeken dan vinden we dat meer; of het met mondigheid te maken heeft weten we niet, maar het is wel verstandig om na te denken of -als het nog niet is gebeurd- protocollen voor renovatie moeten worden aangevuld.
Twee onderzoeken
Omdat de kwaliteit van de renovatie onvoldoende leek liet Woonbedrijf dit door een onafhankelijk bureau onderzoeken[1]. Uit dit onderzoek bleek dat de renovatie van de woningen inderdaad niet overal volledig goed uitgevoerd is. Ook vanuit de lokale politiek werd onderzoek gedaan. De PvdA Eindhoven hield namelijk een steekproef onder de bewoners.[2] Op papier heeft Woonbedrijf bij de meeste huizen de maatregelen genomen die het moest nemen. Om daadwerkelijk duurzaam te zijn (energielabel A), moeten de maatregelen ook van goede kwaliteit zijn. Daarover bestonden twijfels. Voorstel uitbreiding protocol: kom met zeer nauwkeurige voorstellen en laat bewoners zelf checken of wat je wil bereiken, bereikt wordt.
Grote zorg: communicatie
De voornaamste zorg van de onderzoekers is de communicatie met de bewoners. Zij voelen zich onvoldoende voorgelicht over evaluaties en processen die door Woonbedrijf worden uitgevoerd. Het is van essentieel belang dat bewoners op de hoogte zijn van de stappen die worden genomen en de beslissingen, die worden genomen met betrekking tot de renovatie en verduurzaming van hun woonomgeving. Door transparantie, samenwerking met de buurt en actieve communicatie kunnen bewoners zich betrokken voelen bij het proces en kunnen ze hun zorgen en feedback delen. Dit draagt bij aan een constructieve samenwerking tussen Woonbedrijf en de bewonersgemeenschap, aldus de onderzoekers van de steekproef. Mogelijke uitbreiding protocol: leg van te voren al vast welke stappen je gaat zetten bij “aanvullende” renovatie. Leg tevens vast op welke wijze je kan communiceren.
Speciale aandacht
Woonbedrijf belooft tijdens de renovatie het volgende te doen:
- Bewoners krijgen opnieuw een tegemoetkoming voor de overlast door de extra werkzaamheden.
- Ook kunnen bewoners klusuren inzetten om bijvoorbeeld spullen te verplaatsen als dat nodig is voor de werkzaamheden.
- Daarnaast zijn er verschillende contactmomenten voor bewoners
- Vanaf februari starten de persoonlijke huisbezoeken waar alle technische, sociale en praktische zaken worden besproken.
- Verder is er speciale aandacht voor de eindoplevering van de woningen. Dit gebeurt op basis van een controlelijst die samen met de bewonerscommissie en Woonbond is opgesteld. De bewonerscommissie en Woonbond zijn ook bij enkele opleveringen aanwezig voor een extra controle op de kwaliteit.
Ook dit zijn mogelijk aanvullende stappen op een normaal protocol.
Literatuur
[1] Woonbedrijf zet samen met bewonerscommissie en Woonbond plan op voor herstelwerkzaamheden renovatie Jagershoef; 7 januari 2025
[2] Woonbedrijf-in-Jagershoef_Volledig.pdf; Februari 2024