- Opleidingsaanbod
- Planeconomie & Vastgoedrecht
- Duurzame gebiedsontwikkeling
- Bodem
- Asset Management Gemeentelijk Vastgoed
- Woningcorporaties
- Incompany Trainingen
- Losse masterclasses
- Nieuws
- Scobe Academy
- Contact en route
Asset Management Gemeentelijk Vastgoed
Vastgoedbeheer: een uitdagende puzzel die nooit af is | Interview met Hanneke de Roon van gemeente Voorne aan Zee
dinsdag 16 juli 2024
Precies een jaar zit Hanneke de Roon nu in de rol van strategisch adviseur vastgoed bij de gemeente Voorne aan Zee. Sinds anderhalf jaar zijn de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne gefuseerd tot gemeente Voorne aan Zee, iets wat ook voor het gemeentelijke vastgoedmanagement de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Scobe sprak met Hanneke over haar werk.
Jij hebt een carrièreswitch gemaakt, van het sociaal domein naar gemeentelijk vastgoed. Hoe kwam dat zo?
“Met plezier werkte ik als beleidsadviseur in het sociaal domein! Op een gegeven moment stapelde de huisvestingsverzoeken vanuit maatschappelijke organisaties zich op. Onder andere de voedselbank, kledingbank, het repaircafé en een fietsenbank, waren afzonderlijk op zoek naar huisvesting. Wat is nu mooier als je deze partijen kan samenbrengen en onderbrengen op één locatie? In die periode lag een groot gedeelte van deze taak belegd bij de afdeling vastgoed en was deze collega uitgevallen. Hierdoor kwam het daadwerkelijk oppakken, organiseren en uitvoeren van maatschappelijke huisvestingsverzoeken op mijn pad. Alles was natuurlijk nieuw, maar we vonden een geschikte locatie in een wijk waar ook nog eens veel behoefte was aan deze organisaties.
Op zich best een uitdaging, want er lagen best wat knelpunten op gebied van samenwerking van de verschillende organisaties, inrichting van de ruimtes, toegankelijkheid en omgeving van het gebouw, financiën en klachten vanuit inwoners in de buurt zelf. Hiervoor moest er veel worden geregeld, afstemming plaatsvinden met verschillende disciplines, demarcaties worden afgesproken, aanpassingen aan het gebouw en omgeving en moest er ook nog een huur worden bepaald die haalbaar was voor deze maatschappelijke organisaties én tegelijkertijd toch de kosten dekt. Maar het lukte, binnen budget! Toen na de fusie van de gemeenten de vacature Strategisch adviseur vastgoed werd geplaatst hoefde ik daar niet lang over na te denken.”
En hoe bevalt dat, een jaar later?
“Het is een hele leuke en uitdagende functie. In het begin kwamen er veel nieuwe onderwerpen op me af, maar met een fijn team én leidinggevende is het helemaal goed gekomen. Het is een rol waarbij je eigenlijk constant moet puzzelen en schakelen. Gelukkig houd ik daarvan. Om er echt goed in te komen ben ik de 6-daagse opleiding Asset management gemeentelijk vastgoed gaan doen bij Scobe.”
Hoe heeft je dat geholpen om in je rol te komen?
“Het was echt een interessante en praktijkgerichte opleiding. Ik wil graag mijn kennis verdiepen en blijven ontwikkelen, dat is gelukt. Tijdens deze opleiding namen er collega’s vanuit verschillende gemeenten deel, met verschillende functies op gebied van vastgoed. Dat zorgde voor een fijne en interessante interactie en zo konden we veel leren van elkaar. Ik heb mijn netwerk verbreed en procesmatig een betere kijk op het gemeentelijk vastgoedmanagement gekregen. Vooral het besef dat ik niet overal van ben en taken en werkzaamheden neer moet leggen waar deze horen. Daardoor zit ik zelf beter in mijn rol en kan ik anderen beter in hun rol laten. De opleiding heeft echt een verschil gemaakt. En mij goede handvaten gegeven in mijn functie als strategisch beleidsadviseur.”
Wat heb je mee teruggenomen naar Voorne aan Zee?
“De opleiding is goed praktisch toepasbaar, dus ik gebruik de nieuwe kennis en inzichten veel op mijn werk. Zoals op het gebied van de verhuur en kostendekkende huur. Maar ook met betrekking tot de lastige opgave waar veel gemeenten voor staan, de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. In deze specifieke masterclass kregen we goede en concrete tips. Zoals het maken van risicoanalyses en weten welke globale inventarisatie nodig is om te bepalen met welke prioriteit je de gemeentelijke vastgoedportefeuille het beste kan verduurzamen. Of welke gebouwen beter kunnen worden herontwikkeld omdat dit in sommige gevallen een betere optie kan zijn dan investeren in verduurzamen. En vooral ook hoe je verduurzamingsmaatregelen efficiënt kunt inplannen in je meerjarig onderhoudsplan. En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan, je kunt gewoon beter de opleiding doen. :)”
Waar ligt de focus voor jullie het aankomende jaar?
“Na de fusie is onze vastgoedportefeuille natuurlijk vergroot en liggen de gebouwen meer verspreid. De hoogste prio is nu de data van de gebouwen op orde te krijgen. Onlangs heeft de raad de kaders vastgesteld voor het strategisch vastgoedplan. Hierdoor hebben we handvatten om te kunnen sturen op de omvang en kwaliteit van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Hiervoor zijn we het komende jaar druk met inventariseren zodat we ook daadwerkelijk kunnen gaan komen tot een portefeuilleplan en op deze wijze uitvoering kunnen geven aan het uitvoeren van het collegeprogramma. Het invoeren van kostprijs dekkende huur is hier een onderdeel van en brengt zeker ook de nodige uitdagingen met zich mee. Genoeg te puzzelen dus!”
Hanneke heeft de opleiding Asset management gemeentelijk vastgoed gevolgd. Klik hier voor meer informatie.