Gemeentelijk Vastgoed Management

Social rent helpt bij dekken van exploitatietekort

dinsdag 5 maart 2024

De verduurzaming van maatschappelijk vastgoed gaat langzaam en het wordt er met het Ravijnjaar in het zicht niet beter op. De assetmanager zal het flink voor zijn of haar kiezen krijgen. De vorige keer gaven we een aantal opties om te besparen of te optimaliseren. Deze keer diepen we social rent uit.

Sociale dienstverlening in gemeentelijke panden

Social rent is natuurlijk de Engelse term voor de huur van een sociale woning. Er is echter ook een variant denkbaar dat sociale diensten van bedrijven verleend worden in gemeentelijke panden. Social rent is het principe dat bij aanbestedingen van zorgdiensten, die de gemeente op de markt zet (bijvoorbeeld jeugdzorg), een bepaald deel van de medewerkers van de partij aan wie het werk is gegund in gemeentelijke panden gevestigd moet worden. Een andere optie is om verplicht een deel van het personeel van de gemeente in te huren of over te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een huismeester.

Social return

Daarbij richten we voor diverse dan (ouderwets en tijdelijk) een post in bij een buurthuis, clubhuis of school. Voor een deel gebeurt dit al, maar het zit niet in de aanbesteding van diensten. Social rent is afgeleid van het veel langer bestaande social return. Social return houdt in dat bij aanbestedingen van bijvoorbeeld openbaar groen een bepaald percentage van het werk moet worden gedaan door personen (van instellingen) met een afstand tot de arbeidsmarkt. Men is in sommige gevallen zelfs verplicht om een aantal van deze mensen op termijn in dienst te nemen.

Veelal is het percentage social return 5% van de omvang van het werk. Stel dat social rent ook 5% zou zijn, dan zou 5% van de omvang van het contract, huur van maatschappelijke voorzieningen zijn of gemeentelijk personeel in te huren/over te nemen.

Aandachtspunten

Uiteraard kan dit allemaal niet zomaar. Immers, er mogen geen eisen in aanbestedingen worden gesteld die niet relevant zijn voor de opdracht. Met social rent vraagt dit om zorgvuldigheid. Argumentatie zou bijvoorbeeld kunnen zitten in het feit dat zorgdiensten goed verspreid moeten zijn over verschillende wijken, en geïntegreerd in de samenleving. Een en ander moet dan worden vastgelegd in het aanbestedingsbeleid. De “Gids Proportionaliteit” van juli 2020 geeft daarvoor verschillende handvatten.

Voorts kan ook niet iedere zorgaanbieder van de ene op de andere dag van zijn huurcontract af, dus niet alles kan op één dag. Ander punt is dat er niet altijd ruimte is in het omgevingsplan. Als de toegestane activiteit maatschappelijk is, dan kan er veel. Echter in een aantal gevallen is dat stringenter. Er is dan een vergunning nodig. Dit is een zogenaamde BOPA (buitenplanse afwijkings activiteit). Uiteraard mogen de inkoopkosten van de zorg niet verhoogd worden en moet social rent bijdragen aan de MVO-taakstellingen van de organisaties die de zorg verlenen.

Conclusie

Met de nodige uitwerkingen is social rent een interessante manier om mede financiële dekking te vinden voor de exploitatie van het gemeentelijk vastgoed. En zo zijn er meer mogelijkheden. Deze bespreken we allemaal in onze uitgebreide cursus Asset management gemeentelijk vastgoed. Tijdens deze cursus zie je alle belangrijke thema's voorbij komen; van maatschappelijk rendement en vastgoedfinanciën, tot juridische aspecten en strategie.