De missionaire kant van de Business case

maandag 11 december 2017

Door Stephan Buijsse (directeur ZorgSupport, onderdeel van ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen).    “Schrijf maar een business case!”  een veel gehoorde kreet in de boardroom van zorginstellingen de laatste jaren. Een business case, het lijkt wel een modewoord, maar het representeert in mijn ogen de onzekerheid die de laatste jaren is ontstaan rondom het thema vastgoed. Waar het in bezit hebben van “stenen” in het verleden een solide basis vormde, wordt dit bezit de laatste jaren steeds vaker gezien als een bestuurlijke hoofdbreker. Wat moeten we ermee? We zijn er niet van.

Overigens, op voorhand,  ik ben niet tegen het schrijven van een business case. Met een business case legitimeer je immers een bepaalde investeringsbeslissing. Je moet nadenken over de opbrengsten: “wat schieten we ermee op?” Maar het dwingt ook tot concretisering van die beoogde opbrengsten. Kortom, het brengt scherpte aan. Er is dan ook niks mis met een goed onderbouwde beslissing.

Deze beslissing, in de vorm van de business case is de laatste jaren echter een sterk onderdeel geworden van een “control”-omgeving en risico-denken. Er zijn meer toezichthouders en stakeholders in het spel, waardoor de neiging bestaat de business case te verengen naar iets wat we allemaal snappen, het geld. Geld als gemeenschappelijke taal, als eenheid van denken. Maar hoe concreet geld ook is, een business case blijft een voorspelling en is gebaseerd op aannames. Lokt deze “verenging” naar geld niet juist opportunistisch gedrag op? Geld is immers heel gemakkelijk “rond te rekenen.”

Ik besef goed dat banken bij vastgoedbeslissingen in de zorg een veel belangrijkere rol hebben gekregen de afgelopen jaren. Hun risico is immers door de stelselwijzigingen sterk toegenomen en zij willen gewoon hun geld op termijn terug. Ik denk echter dat we moeten oppassen voor een te eenzijdige benadering van de business case. Ik pleit voor een meer “missionaire” aanpak, de uitwerking van een goed idee en het benutten van creativiteit.

Tijdens de Masterclass wil ik meer “missionaire” ingrediënten aanreiken voor het opbouwen van een business case. Ook wil ik het situationele karakter van het vastgoedplan benadrukken en gezamenlijk creatieve oplossingen ontdekken. Hoop daarmee jullie te kunnen verleiden tot het schrijven van jullie eigen “missionaire” business case.

Hier meer info over de Masterclass